Translate

dinsdag 27 december 2011

Herdenking annexatie Hoogland: lach en traan

De Hooglandse treurnis gaat nooit over. Dat blijkt ieder jaar weer bij de herdenking van de annexatie van het zelfstandige dorp Hoogland door de naburige groeistad Amersfoort. Ook dit jaar zal deze herdenking op Oudejaarsdag om 15.00 uur plaatsvinden. Elk jaar komen er meer bezoekers. Met een lach en een traan.


Guerrilla: HOS en RAAF
De jaarlijkse herdenking van het Hooghlandt's Genootschap bij het grafmonument aan de Zevenhuizerstraat/Sportlaan is een bijzondere traditie. Traditiegetrouw vertrekt de stoet van café De Kolkrijst aan de Zevenhuizerstraat naar het grafmonument. In oude auto's laten de regenten (verwijzend naar de oude deftige Hooglandse herenboeren) zich naar het zeshonderd meter verder gelegen grafmonument vervoeren. Een legertje van de Hooglandse Ondergrondse Strijdkrachten (HOS) met hun botte bijlen en het als zwarte raven geklede Radikaal Anti-Amersfoort Front (RAAF) complementeren de stoet naar het plantsoen. Ook de radicale groeperingen SOK (Schijt op de Kei) en HOR (Hooglandse Ondergrondse Revolutionairen) zijn aanwezig. Er wordt een satirisch toneelstuk opgevoerd en/of een indrukwekkende rede uitgesproken. Daarin wordt het beleid ('de ongebreidelde afbraak van alles wat ons als Hooglanders dierbaar is') van het afgelopen jaar van de gemeente Amersfoort fel gehekeld. Een hoogtepunt! Daarna vindt er een verloting plaats en worden er snoepjes uitgedeeld.

Hooglands Volkslied
Met tot slot het tweede hoogtepunt: uit volle borst zingen alle aanwezigen massaal het Hooglands volkslied: 'Ik heb U lief mijn mooi Hoogland'. Naar goed gebruik wordt het verdriet na afloop in het plaatselijk café De Plank -  voor buitenstaanders beter bekend als Het Hoekje - weggedronken. Het grafmonument blijft achter en het opschrift getuigt van de verloren strijd.

Luctati non emersimus
De tekst op het herdenkingsmonument luidt namelijk: ‘LUCTATI NON EMERSIMUS GEM HOOGLAND OBIT A.D. MCMLXXIII.’ De vertaling van deze variant op Luctor et Emergo, de zinspreuk van Zeeland, luidt: ‘Wij hebben geworsteld, maar zijn niet bovengekomen, Gemeente Hoogland, ten onder gegaan in het jaar 1973’.




Hooglands volkslied

Ja, de hemel zal ons helpen
In onze gerechte strijd.
Samen zullen wij overwinnen
Dat is wat geen twijfel lijdt.
Hoort de berichten van de fronten aan!
Hoort hoe de strijd verloopt, wij blijven staan!
Ik heb u lief mijn mooi Hoogland.
Ik heb u lief mijn mooi Hoogland!

Zoveel eeuwen wonen wij samen.
Tussen akkers, tussen vee.
Niets ter wereld kan ons kopen.
Met Hoogland zijn wij tevree.
Landhonger lappen wij aan onze laars.
Hun agressiviteit zijn wij de baas!
Ik heb u lief mijn mooi Hoogland.
Ik heb u lief mijn mooi Hoogland!!!


Linken
* Special over de strijd van Hoogland tegen de annexatie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .