Translate

vrijdag 8 maart 2013

Leeuwin besnuffelt stokstijve natuurfotograaf


Het werk van een natuurfotograaf houdt de nodige risico's in. Daarvan kan Graham Springer getuigen. De fotograaf/cameraman van Earth Touch, een tv-zender die zich volledig op de natuur concentreert, was aan het werk in Botswana toen hij onverwachts een wel heel dichte ontmoeting met een leeuwin beleefde.


Plotseling
De natuurfotograaf legt zelf uit wat er die morgen ergens op een afgelegen plek in Botswana gebeurde. "Samen met een collega waren we fraaie plaatjes van een groep leeuwen aan het schieten. Hij filmde, terwijl ik van bij de jeep foto's nam. Ik hield me eerst zo laag mogelijk voor de beste kiekjes. Toen ik opstond, zag ik plotseling een grote leeuwin die echt vlak naast me passeerde. Ik bleef stokstijf staan."

Ruiken aan kruis
"Enkele meters verderop bedacht de leeuwin zich plots. Ze had de koffers met mijn materiaal in de smiezen gekregen en besloot op haar stappen terug te keren. Ik kon niet meer bewegen, dus was terug in de jeep kruipen en vluchten geen optie. Eerst kwam de leeuwin aan mijn materiaal snuffelen en dan aan mijn lijf. Ik kan je vertellen dat wanneer een leeuwin aan je kruis komt ruiken er maar een mogelijkheid overblijft: stokstijf blijven staan en hopen dat ze snel weggaat."

Berekende risico's
"Gelukkig deed ze dat ook en na enkele erg zenuwslopende momenten kon ik eindelijk herademen. Als natuurfotograaf (of natuurcameraman) proberen we altijd zoveel mogelijk het gedrag van wilde dieren in te schatten. We willen nooit in een situatie komen, waarin we ons eigen leven of dat van het wilde dier in gevaar brengen. We nemen natuurlijk berekende risico's, maar zo'n bloednerveuze moment als deze had ik toch nog nooit meegemaakt."

Bekijk
* Video met interview en beelden

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .