Translate

maandag 13 oktober 2014

Bram Vermeulen: stenen verleggen in rivieren

Bram Vermeulen hield ervan stenen te verleggen in rivieren, schrijft biograaf Henk van Gelder. Jaren nadat hij en Freek de Jonge hun eigen weg waren gegaan, schreef Bram er een lied over, 'De Steen'.


Eerste drie
De eerste drie regels luiden:
'Ik heb een steen verlegd in een rivier op aarde,
nu weet ik dat ik nooit zal zijn vergeten,
ik leverde het bewijs van mijn bestaan.

Wereld veranderen in nederigheid
Het nummer werd in verband gebracht met dood en sterven, maar Vermeulen vond, dat het daar niet over ging: "Het beschrijft hoe je met het verplaatsen van een simpele steen de wereld kunt veranderen, Het gaat over de filosofie van de nederigheid".

Al drie keer vandaag
Toch is het lied vaak op begrafenissen te horen. Toen de uitvaartleider bij de begrafenis van zijn moeder hem toevertrouwde: "Meneer Vermeulen, we hebben u al drie keer gedraaid vandaag", kon Bram daar best om lachen.

Linken
Bram Vermeulen zingt en speelt: "De Steen" tijdens een benefietconcert voor "Artsen Zonder Grenzen".
* Website van Bram Vermeulen

Bron: Aankondiging in het dagblad Trouw van de biografie over Nederlands zanger, componist, cabaretier, volleyballer en kunstschilder Bram Vermeulen (1946-2004). Het boek (240 blz) is geschreven door Henk van Gelder en uitgegeven bij Nijgh & Van Ditmar (€ 19,99).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .