Translate

vrijdag 26 juni 2015

Voedselclaims voor betere gezondheid blijken van weinig waarde

Onlangs meldde ik in deze blog ('leuk en informatief!'), dat we langer leven, als we per dag 10 gram noten en pinda's eten. Het was allemaal wetenschappelijk bewezen. Net zoals de ontdekking, dat walnoten niet alleen goed helpen tegen stress en hoge bloeddruk, maar ook de kans op hart- en vaatziekten verlagen en bij mannen de kwaliteit van het sperma verbeteren. U begrijpt het: sindsdien eet ik me ongans aan noten, pinda's en walnoten.
Tomaten en groene thee
Vandaag had ik willen melden, dat tomaten goed zijn voor de prostaat en dat het drinken van groene thee de kans op een beroerte vermindert. Ook al weer wetenschappelijk bewezen door universitaire studies.

Weinig waarde
Maar helaas, Fred Brouns, professor in de voeding aan de Universiteit van Maastricht, en dieetpsycholoog Heleen Ligtelijn, gooien via een artikel in het AD roet in mijn eten. Ze moeten van deze voedselclaims niets hebben. Het blijken halve waarheden, waaraan je weinig waarde moet hechten.

Heleboel niet vermeld
Brouns: ,,Bij publicatie van dergelijke claims worden een heleboel zaken juist niet vermeld. Nergens staat vermeld welke hoeveelheden je van iets moet eten of drinken, welke supplementen je erbij zou moeten gebruiken en welke nadelen eraan kleven. Want elk voedingsmiddel heeft ook zijn negatieve kanten bij overmatige consumptie. Jus d'orange bevat fantastisch veel vitamine c, maar ook een berg suiker waar je u tegen zegt. En zo is het drinken van twee rode wijntjes goed voor je bloedsomloop. Neem je dagelijks meer glazen dan is dat ontzettend slecht voor je lever.  En zo geven hij en Ligtelijn, maar ook de vele illustraties bij het artikel veel meer overtuigende voorbeelden.

Wat dan wel?
Wat adviseren ze dan wel? 'Het klinkt heel saai, maar gevarieerd en met mate blijven de sleutelwoorden voor het enige succesrecept.' Ze wijzen ook op het nut van veel bewegen.

Fietsen
Dus ben ik gisteren een lang eind gaan fietsen. Want dan leef ik langer, zo schreven we in deze blog enkele dagen geleden. Ik reed een nogal steile helling op, met veel inspanning en het nodige zweet. Een echtpaar van minimaal 80 jaar passeerde me moeiteloos en fris als een hoentje. Ik keek verbijsterd toe. Maar troostte me met de gedachte, dat ik toch ouder dan hen zou worden. Want alleen een gewone fiets vraagt fysieke inspanning. Een elektrische fiets telt niet voor de gezondheid!

Lees het volledige artikel in het AD
* Halve waarheden over eten: tomaat goed voor prostaat

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .