Translate

donderdag 3 december 2015

Waarom moet de selfie weg?

Heb ik net van Sinterklaas een uitschuifbare selfiestick gekregen (ja, hij was vroeg dit jaar vanwege de Sinterklaasspreiding), blijkt nu, dat het woord 'selfie' weg moet. Net zoals bv. 'Papadag' en 'chillen'.


Top tien
Want die woorden willen we liever niet meer horen, zegt het Instituut voor Nederlandse Lexicologie. Tot 1 december konden Nederlanders en Vlamingen woorden nomineren tijdens de verkiezing Weg met dat woord!. Dat leverde een top tien op. Met bovengenoemde drie woorden.

Stemmen!
Andere woorden die in aanmerking komen voor de titel zijn: 'dagdagelijks', 'diervriendelijk vlees', 'me' (in plaats van mijn), 'mensenmens', 'participatiesamenleving', 'plezierjacht' en 'zeg maar'. Tot 8 december kunt u voor de verdwijning van één van deze tien woorden stemmen . Op deze dag wordt ook hét 'verliezende' woord bekendgemaakt.

Oudjes
'Kids' zeggen in plaats van 'kinderen'  is onnodig hip doen, vonden de deelnemers aan de eerste verkiezing in 2013. Prima keuze! Vorig jaar kreeg 'oudjes' de meeste stemmen. Veel mensen vonden dit woord denigrerend en negatief. Daar kon ik het ook wel mee eens zijn. Maar dit jaar?

Doe mee
* Weg met dat woord

Laatste nieuws 
'Me' is verkozen tot stomste woord van het jaar 2015. Van zinnen als 'me moeder vindt dat ik raar praat', krijgen veel mensen de kriebels. 'Me', een typisch voorbeeld van sms-taal, kreeg dan ook 30 procent van de stemmen. 25.000 mensen hebben meegedaan.
De top tien van de stomste woorden van 2015 zijn:
1. Me (in plaats van 'mijn')
2. Diervriendelijk vlees
3. Plezierjacht (jagen ter vermaak)
4. Participatiesamenleving
​5. Papadag
6. Mensenmens
​7. Dagdagelijks
8. Zeg maar
9. Chillen
10. Selfie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .