Translate

zaterdag 3 september 2016

Last van misofonie?

Eerlijk gezegd had ik er nog nooit van gehoord. Totdat ik in Trouw van afgelopen dinsdag een interview las met Jente Posthuma over haar literaire debuut met de roman 'Mensen zonder uitstraling'. Ze zegt: 'Ik heb daar echt last van gehad en ben er ook een tijdje voor in therapie geweest'. Zij had last van afkeer van smakgeluiden van haar naasten.


De therapie van een half jaar (tien sessies, met huiswerk) hebben haar geholpen. 'Ik ben er gelukkig in een vroeg stadium mee begonnen'.

Haat van geluid
Wikipedia geeft me nadere uitleg over Misofonie. 'Het is een aandoening waarbij specifieke geluiden heftige gevoelens van woede, haat of walging oproepen. Letterlijk betekent misofonie haat van geluid, van het Griekse μῖσος (misos) "haat" en φωνή (phónè) "stem, geluid". De naam misofonie is in 2001 vastgelegd door de Amerikaanse wetenschappers Margaret Jastreboff en Pawel Jastreboff. Er bestaan ook andere benamingen voor misofonie zoals Selective Sound Intolerance en Selective Sound Sensitivity Syndrome (4S).'
Weer wat geleerd!

Link
* Alle informatie over de Vereniging MisofonieNL

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .