Translate

woensdag 22 maart 2017

Bent U een tailgater? Ik wel!

Bent U een tailgater? Ik wel.


Maar dan wel een volstrekt legale, zeg ik er direct bij!

Regelmatig
Ja, ik kende het woord tot voor kort ook niet: het werkwoord tailgaten. En iemand, die daaraan doet is dus een tailgater! Ik las erover in de krant. En ze worden vaker dan gemiddeld op het station van Amersfoort aangetroffen. Inderdaad, daar kom ik met mijn vrouw en 4 kleinkinderen zeer regelmatig!

Poortjespiraat
Het zit allemaal zo. NS Veiligheid & Service slaat regelmatig zogeheten tailgaters in de boeien en draagt ze dan over aan de politie. Een tailgater is namelijk een ‘poortjespiraat’, iemand die zonder in of uit te checken achter een reiziger aanloopt die met een geldig vervoersbewijs een elektronisch poortje op het station opent. Inmiddels zijn er zeventig stations in Nederland met zulke poortjes. En daarmee is het aantal zwartrijders en de agressie in de treinen en op de perrons gedaald, aldus de NS.
Maar ja, er zijn bij zulke goede maatregelen altijd weer bozerikken, die nog weer een gaatje weten om misbruik te maken van de situatie. Zoals die tailgaters. Oppaken dus.

Ware belevenis
Als ze dat maar niet met mij en mijn vrouw doen. Want wij zijn legale tailgaters. Dat zit zo. Drie van onze vier kleinkinderen zijn onder de 4 jaar en mogen dus gratis mee in de trein. Een OV-kaart of wat dan ook is voor hen niet nodig. (De vierde is ouder en heeft wel keurig een OV-kaart!)
Nu houden onze kleinkinderen heel veel van het reizen met trein (en bus!), want hun ouders zitten bijna alleen maar in de auto en zij dus ook!  Dus is een trein een ware belevenis! En we nemen ze daarom graag veel mee naar station Amersfoort.

Geslaagd
Maar hoe krijg je die kleinkinderen zonder OV-kaart door de poortjes? Inderdaad, door te tailgaten. We zetten ze voor ons neer, we checken met onze OV-kaart in, duwen ze snel door de poort en lopen er nog sneller achteraan! Missie en tailgaten geslaagd.
Nu maar hopen, dat we niet door NS Veiligheid & Service in de kraag gevat worden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .