Translate

zaterdag 6 mei 2017

Waarom worden Spanjaarden niet dik van laat eten?

Afgelopen weken mocht ik op vakantie verschillende Spaanse steden bezoeken. En verwonderde me weer over de copieuze en langdurige maaltijden van de Spanjaarden, zo laat in de avond.


Alles wat je eet na acht uur 's avonds, wordt toch regelrecht omgezet in vet? Dat is wat mij tenminste regelmatig verteld is. Waarom zijn al die Spanjaarden dan niet vreselijk dik? Gelukkig gaf Gezondheidsnet me opheldering. We citeren.
 
Direct omgezet in vet?
Vroeg of laat krijgt iedereen het te horen: "Na acht uur 's avonds moet je niets meer eten; want dat wordt direct omgezet in vet". Je lichaam zou 's avonds in de spaarstand gaan, waardoor je voedsel niet meer verbrandt. Maar is dat wel zo? Word je dik van eten na acht uur?
Nee, de tijd waarop je eet heeft helemaal niets met je gewicht te maken. In Spanje en andere mediterrane landen zou men kilo's zwaarder zijn, wanneer er enige waarheid in dit verhaal zou schuilen. Daar schuiven ze immers vóór acht uur niet aan tafel. Je wordt alleen dikker wanneer je meer calorieën eet dan je nodig hebt.

Snelle trek
Het gevaar van laat eten is dat je de tijd tussen de lunch en het avondeten gaat vullen met calorierijke snacks. Het is immers verleidelijk een handje chips of nootjes te nemen om de trek te stillen. En dat zijn nu net de extra's die aanzetten. En je eet er waarschijnlijk bij het avondeten geen hap minder om. Het is dus verstandiger om snelle trek te stillen met wat tomaatjes of een stuk komkommer.

Snacken voor de tv
Ook wanneer je wel op een normale tijd gegeten hebt, kan na achten de honger toeslaan. Niets mis mee, ware het niet dat we dan over het algemeen grijpen naar een zak chips die tijdens de film leeggegeten wordt. Vaak gaat dit gepaard met alcohol, wat alleen maar lege calorieën bevat. Je wordt dus niet dik van het eten na acht uur, maar van wát je eet na acht uur.

Stofwisseling
Met fruit of een schaaltje yoghurt 's avonds is niets mis. Sterker nog: je stofwisseling werkt beter wanneer je om de paar uur iets eet. Zorg er alleen voor dat je gezonde tussendoortjes in huis hebt, zodat je niet gedachtenloos ongezonde dingen als koek, chocolade, chips en toastjes met brie naar binnen propt.

Bron: Gezondheidsnet

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst.